Across the Universe – 2007

Acrtoss_previewBecause Lucy in the Sky, Jude and the Walrus Come Together

Deze film kwam ik een keer tegen in de videotheek. In eerste instantie pakte ik hem op vanwege Evan Rachel Wood; Ik heb al sinds “Thirteen” een obsessie met die meid! En toen ik op de voorkant zag staan dat ik bij het kijken van de film zou worden weggezweept op een golf van Beatles liedjes was ik verkocht! Ik heb niet eens de achterkant gelezen, ik heb hem gehuurd, gekeken, nog een keer gekeken en een maand later heb ik hem op verzoek op DVD gekregen voor mijn verjaardag om toe te voegen aan mijn geweldige (en enorme) collectie!

Hoewel men hem zal omschrijven als een musical vind ik dat deze film een eigen genre zou moeten krijgen! Het is meer een bewegend kunstwerk met een verhaallijn. Er zijn rond de 30 nummers van “the Beatles” gebruikt als basis voor het script; naast de nummers die gezongen worden (o.a. ‘Because’, ‘Strawberry fields’ en ‘I want you’) zijn er quotes (‘When I am 64’, ‘She came in through the bathroom window’) en namen van konesheetarakters die direct uit de songteksten komen; o.a. Jude, Lucy, Max (Maxwell), Prudence, Sadie en JoJo.

De film geeft een goed beeld van het leven in New York tijdens de Vietnam oorlog, en alle ellende die daarbij kwam kijken; protesten die uit de hand lopen, jongeren die worden opgeroepen voor hun dienstplicht, en natuurlijk de LSD golf met de bijbehorende hippies en vredesprofeten die de jaren 60 zo bekend hebben gemaakt!

Als “the Beatles” niet echt iets voor jou is, hebben we ook nog Joe cocker die ‘Come Together’ en Bono die ‘I am the Walrus’ zingen. En dan is er natuurlijk nog Salma Hayak (die specifiek gevraagd heeft mee te spelen in de film) die de rol van de verpleegsters tijdens het nummer ‘Happiness is a Warm Gun’ vertolkt. Paul McCartney zelf heeft een prive voorstelling gekregen samen met de regisseur, en heeft er zeer van genoten!

Deze film is echt een ‘must see’ voor iedereen die van muziek en kunst houdt!

Regisseur: Julie Tamor
Schrijvers: Dick Clement, Ian La Frenais