Hivos Tiger Awards uitgereikt op IFFR 2015

IFFR Tiger Awards44ste International Film Festival Rotterdam
21 januari – 1 februari 2015

Rotterdam, 30 januari 2015

Hivos Tiger Awards uitgereikt op IFFR 2015

Ook The Big Screen Award, FIPRESCI, KNF, NETPAC en
MovieZone Awards overhandigd aan filmmakers uit de hele wereld

Tijdens de IFFR Awards Ceremony zijn vanavond de Hivos Tiger Awards uitgereikt aan de Cubaanse filmmaker Carlos M. Quintela voor LA OBRA DEL SIGLO, aan Jakrawal Nilthamrong uit Thailand voor VANISHING POINT, en aan de Peruaanse regisseur Juan Daniel F. Molero voor VIDEOPHILIA (AND OTHER VIRAL SYNDROMES). De drie winnende films werden allen ondersteund door IFFR’s Hubert Bals Fonds. Aan elke Hivos Tiger Award is voor de filmmaker een bedrag van €15.000 verbonden.

The Big Screen Award ging naar SECOND COMING van de Britse Debbie Tucker Green. Deze stimuleringsprijs voor distributie in de Benelux bestaat uit een geldbedrag van €10.000 voor publiciteit rondom de bioscooprelease. De KNF Award ging naar KEY HOUSE MIRROR van Michael Noer uit Denemarken. POET ON A BUSINESS TRIP van de Chinese filmmaker Ju Anqi ontving de NETPAC Award voor beste Aziatische speelfilm in het programma. De jongerenjury van EYE en IFFR bekroonde THE DARK HORSE van James Napier Robertson als winnaar van de MovieZone Award.

Hivos Tiger Awards
Dertien eerste of tweede speelfilms van getalenteerde filmmakers van over de hele wereld dongen mee naar drie gelijkwaardige Hivos Tiger Awards. Deze competitie voor uitzonderlijke filmmakers die aan het begin van hun carrière staan, bestaat inmiddels twintig jaar. De jury van de Hivos Tiger Awards 2015 bestond uit de Nederlandse film- en toneelactrice Johanna ter Steege, de directeur van de Filmoteca Española José María Prado Garcia, de in Nederland geboren Australische filmauteur Rolf de Heer, de gerenommeerde Japanse producent Shozo Ichiyama en regisseur en voormalig Hivos Tiger Award-winnaar Maja Miloš.

‘Filmmakers zijn in staat om de grenzen van de vrijheid af te tasten en er soms bewust overheen te gaan. Dat is van vitaal belang voor iedere samenleving. De Hivos Tiger Awards steunen hen daarin,’ aldus algemeen directeur van Hivos, Edwin Huizing.

De drie winnaars van de gelijkwaardige Hivos Tiger Awards 2015 en de jurystatements zijn:

LA OBRA DEL SIGLO – Carlos M. Quintela, Argentinië/Cuba/Zwitserland/Duitsland  
‘Door middel van levende en gefnuikte dromen behandelt deze film zowel persoonlijke als grootschalige thema’s. Met zijn sterke acteerprestaties, humor en stekeligheid en zijn doortastende uitvoering is de film doordrenkt met geschiedenis.’

Carlos M. Quintela volgde opleidingen in film, communicatie en scenarioschrijven in Cuba. Tijdens zijn studie maakte hij een aantal korte films die op diverse filmfestivals in de smaak vielen. Zijn eerste speelfilm LA PISCINA (2011) werd vertoond op meer dan twintig internationale filmfestivals. Zijn tweede speelfilm LA OBRA DEL SIGLO (2015) portretteert drie generaties Cubanen, gelardeerd met uniek Cubaans archiefmateriaal.

VANISHING POINT – Jakrawal Nilthamrong, Thailand  
‘Door beeld en geluid te combineren en naast elkaar te plaatsen bezit deze film een krachtige stijl. Hij worstelt op uitdagende en originele wijze met ideeën en verhalen, wat leidt tot een intuïtieve filmervaring.’

Jakrawal Nilthamrong heeft een master in kunst en technologie. In 2007 verbleef hij als artist-in-residence aan de Rijksakademie in Amsterdam. In de afgelopen jaren werden zowel zijn korte films als zijn speelfilmdebuut UNREAL FOREST (2010) in Rotterdam vertoond. Nilthamrongs tweede speelfilm VANISHING POINT (2015) volgt twee heel verschillende mannen die ieder op een eigen manier hun leven veranderen.

VIDEOPHILIA (AND OTHER VIRAL SYNDROMES) – Juan Daniel F. Molero, Peru
‘Deze film onderzoekt onverschrokken de relatie tussen de jeugd en de snel veranderende wereld. De anarchie en visuele flair weerspiegelen de thematiek. De film dompelt je onder in verontrustende maar onontkoombare wateren.’

Juan Daniel F. Molero volgde een filmopleiding in Buenos Aires en is alumnus van meerdere trainingsprojecten, waaronder het IFFR Trainee Project for Young Film Critics 2010. Zijn documentaire REMINISCENCIAS (2010) werd zowel op filmfestivals als in musea vertoond. Molero werkte ook als curator en programmeur van avant-gardefilms. VIDEOPHILIA (AND OTHER VIRAL SYNDROMES) filmde hij in zijn geboortestad Lima, Peru. De film is een digitale trip langs alle verderfelijke zijpaden van het internet en een eerbetoon aan de kracht van (misleidend) beeld.

The Big Screen Award
The Big Screen Award Competitie is door IFFR in 2013 in het leven geroepen om de distributie van films in de Nederlandse filmtheaters te stimuleren. Tien recente films waaraan nog geen Nederlandse distributeur is verbonden kwamen in aanmerking. De winnaar is gekozen door een publieksjury, dit jaar onder leiding van Judith Blankenberg. IFFR verbindt een geldprijs van €10.000 aan de award, dat door de distributeur moet worden besteed aan de publiciteitskosten bij de release van de winnende film in de Nederlandse bioscopen.

The Big Screen Award 2015 gaat naar
SECOND COMING – Debbie Tucker Green, Verenigd Koninkrijk
‘Second Coming toont het dagelijkse leven van een Jamaicaans middenklassengezin in Londen en laat het leven zien zoals het is: een mix van dagelijks geluk en problemen. De kijker krijgt het gevoel dat hij onderdeel van het gezin is, omdat hun manier van leven voor iedereen herkenbaar is.’

Debbie Tucker Green was tien jaar lang toneelregisseur voordat ze zelf stukken begon te schrijven. Met BORN BAD (2004) won ze de prestigieuze Laurence Olivier Award. Na filmervaring te hebben opgedaan met de korte film HEAT (2009) verfilmde ze haar toneelstuk RANDOM tot een tv-drama dat haar een BAFTA opleverde. Haar meeslepende speelfilmdebuut SECOND COMING draait om een typische Jamaicaanse middenklassenfamilie in Zuid-Londen.

NETPAC Award
De NETPAC Award wordt uitgereikt aan de beste Aziatische speelfilm door een jury van het Network for the Promotion of Asian Cinema. Tien films uit het programma van IFFR 2015 waren genomineerd voor deze prijs. De NETPAC jury bestond dit jaar uit filmmaker en criticus Zakir Raju uit Bangladesh, producent en filmjournalist Zhang Yaxuan uit China en Zhang Wenjie, programmeur en directeur van Singapore International Film Festival.

De winnaar van de NETPAC Award 2015 is
POET ON A BUSINESS TRIP – Ju Anqi, China
‘Een moedige film over een ontdekkingsreis, opgetrokken uit poëzie en het fysieke lichaam. Door zijn oprechtheid is de film doordrenkt met een aangrijpende humaniteit. In een unieke kruising van documentaire en fictie toont hij een China dat sindsdien drastisch is veranderd en levert zo scherp commentaar op de huidige geopolitieke situatie.’

Ju Anqi studeerde regie aan de filmacademie van Beijing en regisseerde meerdere documentaires. In 2004 veranderde hij de koers van de Chinese film na het indienen van een verklaring bij het China Film Bureau over het hervormen van de Chinese filmindustrie. Dit deed hij met zes andere onafhankelijke Chinese filmmakers, onder wie Jia Zhangke en Lou Ye. In 2013 begon Ju aan de montage van zijn in 2002 gedraaide speelfilm POET ON A BUSINESS TRIP, die mede tot stand kwam met steun van IFFR’s Hubert Bals Fonds. Voor het eerst in Ju’s carrière werd een speelfilm van zijn hand internationaal vertoond, op IFFR 2015.

FIPRESCI Award
De FIPRESCI Award wordt door de jury van de internationale federatie van filmcritici FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique) uitgereikt aan de beste film onder de twaalf wereldpremières in IFFR’s Bright Future 2015. De jury bestond uit voorzitter Roger Alan Koza uit Argentinië (La Voz del Interior), Jan Pieter Ekker uit Nederland (Het Parool), Tara Judah uit Australië (Desist Film), Anita Piotrowska uit Polen (Tygodnik Powszechny) en Carolin Weidner uit Duitsland (Die Tageszeitung).

De winnaar van de FIPRESCI Award 2015 is
BATTLES – Isabelle van Tollenaere, België/Nederland
‘Tollenaeres originele onderzoek naar de sporen van oorlog en de hardnekkigheid van het verleden creëert een treffend imaginair landschap. Met zijn indringende soundtrack en indrukwekkende cinematografie biedt de film een nieuwe kijk op de inburgering van de oorlogscultuur.’

Isabelle Tollenaere is een onafhankelijke filmmaker, wonend en werkend in Antwerpen. Ze studeerde documentairemaken aan de Sint-Lukas universiteit in Brussel. Haar werk is getoond in Centre Pompidou en verschillende internationale filmfestivals, waaronder IDFA en CPH:DOX. Haar speelfilmdebuut BATTLES is een observerend essay dat op vier verschillende plaatsen in Europa onderzoekt welke sporen recente conflicten hebben nagelaten in het landschap en bij de mens.

KNF Award
De jury van de Kring van Nederlandse Filmcritici (KNF) heeft de winnaar van de KNF Award gekozen uit de tien films in The Big Screen Award Competitie 2015. De winnaar van de KNF Award krijgt een ondertitelde DCP met steun van NCP Holland aangeboden. De KNF jury bestond uit Nico van den Berg (MovieScene), Sven Gerrets (Cinema.nl), Sasja Koetsier (De Filmkrant), Maarten van der Meer (TrosKompas) en Jim Pedd (FilmTotaal).

De winnaar van de KNF Award 2015 is
KEY HOUSE MIRROR – Michael Noer, Denemarken
‘Deze film heeft de voltallige jury weten te ontroeren. De regisseur speelt op originele wijze met perspectief waardoor je als kijker in de blinde vlek van het hoofdpersonage geraakt. De afwisseling van hoop en tragiek wordt pijnlijk maar oprecht overgebracht door het natuurlijke acteerwerk en de losse stijl van filmen. Dit alles samen maakt dat het wrange en actuele thema op aangrijpende wijze plots heel dichtbij komt.’

Michael Noer studeerde in 2003 af aan de nationale filmacademie van Denemarken en maakte daarna enkele korte films en documentaires. Voor zijn speelfilmdebuut R, geselecteerd voor de Tiger Awards Competitie in 2010, werkte hij samen met Tobias Lindholm, de scenarist van JAGTEN en BORGEN. Zijn eerste speelfilm als soloregisseur was NORTHWEST (2013), opnieuw gesitueerd in het criminele circuit van Denemarken. KEY HOUSE MIRROR is Noers derde speelfilm.

MovieZone Award
De MovieZone Award wordt uitgereikt door de jongerenjury van EYE en International Film Festival Rotterdam om jongeren de kans te geven een filmfestival van binnenuit mee te maken en hun mening over film te laten horen. In Rotterdam koos de MovieZone jury hun favoriete jongerenfilm uit vijftien genomineerde titels. De jury bestond uit vijf jongeren van zestien tot en met twintig jaar: Dirk Berger, Job Beima, Sherazade Fritze, Soesja Smolders en Maarten van der Poel. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van €1.500 ter promotie van de film onder jongeren. De winnende film maakt ook kans te worden opgenomen in een educatief programma van EYE.

De winnaar van de MovieZone Award 2015 is
THE DARK HORSE – James Napier Robertson, Nieuw-Zeeland
De film vermaakt het publiek , maar draagt ook een filosofische boodschap met zich mee. Een prachtige film vol sterke emotionele scenes, ondersteund door een sterk script en intens betrokken acteurs. Dit gecombineerd met een humoristische swing en een goede muziekkeuze, maakt deze film een fantastische ervaring voor iedereen. ’

James Napier Robertson maakte – voordat hij overstapte naar film – naam in de televisiewereld. In 2009 regisseerde hij zijn eerste speelfilm I’M NOT HARRY JENSON. Zijn tweede film THE DARK HORSE werd net als zijn debuut in eigen land juichend ontvangen. De film vertelt het waargebeurde, indrukwekkende levensverhaal van Genesis Potini, die tot zijn dood in 2011 vocht voor de toekomst van achtergestelde kinderen. Ondanks zijn eigen bipolaire stoornis leerde hij ze schaken en voor hun eigen kansen vechten.

IFFR Publieksprijs
Zaterdag 31 januari worden de publieksfavorieten bekroond met de IFFR Publieksprijs voor beste festivalfilm en de Dioraphte Award voor de beste Hubert Bals Fonds-film. Eerder werden tijdens het festival de Canon Tiger Awards voor Korte Films en de ARTE International, Eurimages en Wouter Barendrecht Awards voor beste CineMart-projecten uitgereikt.

International Film Festival Rotterdam (IFFR) is een van de grootste culturele evenementen van Nederland en tevens een van de grootste publieksfilmfestivals ter wereld, biedt een programma van zorgvuldig geselecteerde speelfilms, documentaires, korte films en media-art. De festivalsecties Hivos Tiger Awards Competitie, Bright Future, Spectrum en Limelight bevatten het nieuwste werk van filmmakers van over de hele wereld. In het onderdeel Signals presenteert IFFR themaprogramma’s en retrospectieven. IFFR steunt nieuw en avontuurlijk talent actief door o.a. coproductiemarkt CineMart, Rotterdam Lab en het Hubert Bals Fonds.