Birdman – 2014 met 9 Oscar nominaties

Not Ideas About the Thing but the Thing Itselfbirdman_56031692_st_10_s-low

Een uitgerangeerde acteur, die ooit een iconische film superheld speelde, probeert wanhopig een comeback te maken met een zelf geregisseerd toneelstuk waarin hij zelf de ster speelt. Je ziet hem door de film heen op een zeer directe manier worstelen met zijn eigen ego en een zeer waarschijnlijke zenuwinzinking. Verder probeert hij weer een band te krijgen met zijn vervreemde ex-junkie dochter, en doet verwoede pogingen zijn toneelstuk van de ondergang te redden.

De film was ontzettend boeiend, tragi-komisch en meeslepend! Er zitten heerlijke bizarre en interessante personages in die zichzelf af en toe in zeer vreemde situaties weten te krijgen. De film is surrealistisch en tegelijkertijd zeer ‘down to earth’ en de personages zijn vreemd en tegelijkertijd zeer begrijpelijk.

Door het opnemen van extra lange scenes en de briljante manier van ‘editing’ lijkt de hele film 1 lange doorlopende ‘shot’. Niet alleen is dit zeer origineel en heerlijk om naar te kijken, maar het was ook moeilijk filmen voor de acteurs. Ze moesten per scene vaak 15 pagina’s tekst opdreunen en daarnaast ook nog op bepaalde voorbedachte plekken gaan staan op specifieke momenten zodat de camera om ze heen kon draaien! Edward Norton en Micheal Keaton hebben tijdens de opnames score bijgehouden qua foutjes die de meewerkende acteurs maakten; Emma Stone heeft de meeste fouten gemaakt en Zach Galifianakis de minste.

birdman_clip_pulls_051514-LUT.00070587.tifGenomineerd voor: Best Picture, Actor in a Leading Role, Actor in a Supporting Role, Actress in a Supporting Role, Cinematography, Directing, Sound editing, Sound mixing, en Writing – Original screenplay. Wat mij betreft mag de film qua Original screenplay, Directing en Cinematography winnen, ook vind ik dat (onder voorbehoud van de andere genomineerden) Emma Stone hier toch wel echt een Oscar voor verdient, ze deed het echt fantastisch! Ook Micheal Keaton doet het nog steeds fantastisch, hij was zeer emotioneel en erg geloofwaardig, zeker wel Oscar waardig.

Regisseur: Alejandro González Iñárritu
Schrijvers: Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris en Armando Bo
Acteurs:
 o.a. Michael Keaton, Emma Stone, Zach Galifianakis, Naomi Watts en Edward Norton

Leuke feitjes:

• Het tapijt wat op de grond ligt in een aantal van de back stage gangen is hetzelfde iconische, hexagonale tapijt wat gebruikt werd in ‘The Shining’.
  • Edward Norton en Zach Galifianakis zeiden allebei fans te zijn van Michael Keaton en waren erg enthousiast om met hem samen te werken. Edward Norton noemde de 3 favoriete Keaton films waar hij mee opgroeide; Night Shift (1982), Mr. Mom (1983), en Beetlejuice (1988).
  • Emma Stone werkte mee aan deze film tijdens een pauze van het filmen van ‘The Amazing Spider-Man 2’.
  • Naast ‘Birdman’ speelde Edward Norton ook in ‘The Grand Budapest Hotel’ in 2014. Beide films zijn voor 9 Oscars genomineerd!