Twee verloren films van Alfred Machin teruggevonden

Scene uit de film L’histoire de Minna Claessens (Alfred Machin, België, 1912)

Bij een schenking van een privéverzamelaar aan Eye Filmmuseum zijn twee verloren films van Alfred Machin uit de jaren 10 teruggevonden. Deze gaan in première tijdens ‘s werelds toonaangevende archieffestival Cinema Ritrovato in Bologna, Italië, in de week van 23-30 juni. De ontdekte korte films zijn De droppel bloed (FR/NL, 1913) en L’histoire de Minna Claessens (BE, 1912).

Eye heeft de twee verloren gewaande films van Alfred Machin in een schenking gevonden en deze meteen geconserveerd. Deze gaan van 23 t/m 30 juni in wereldpremière tijdens het archieffestival Cinema Ritrovato in Bologna, Italië in de sectie ‘Recovered & Restored’. Na de zomer zijn ze te zien in Eye tijdens een Cinema Concert op de Unescodag op 27 oktober.
Het gaat om een Nederlandse en een Belgische productie: De droppel bloed (FR/NL, Alfred Machin, 1913, Hollandsche Film, 12′), over de dochter van een douanier in Volendam die verliefd wordt op een smokkelaar, en L’histoire de Minna Claessens (BE, Alfred Machin, 1912, Belge Cinéma, 8′), waarin een oude kunstenaar in een flashback het verhaal vertelt van zijn liefde voor wijlen Minna Claessens.
Over Alfred Machin

In 1907 maakte Machin zijn eerste films voor Charles Pathé. Een jaar later reisde hij naar Nederland om een aantal korte documentaires te maken, waaronder Comment se fait le fromage de Hollande en Coiffures et types de Hollande. Deze films zijn geproduceerd door Kinematograaf Pathé Frères, de Nederlandse dochteronderneming van Pathé Frères. Na een aantal films in Afrika te hebben gemaakt, keerde Machin in het najaar van 1911 terug naar Nederland. In opdracht van het productiebedrijf Hollandsche Film maakte hij een aantal korte speelfilms voor de buitenlandse markt over Nederlandse traditionele kleding, vissers, windmolens en klompen. In 1913 werd Machin de algemeen directeur van Belge Cinéma Film, de Belgische dochteronderneming van Pathé Frères. Voordat de Eerste Wereldoorlog begon maakte hij onder andere de anti-oorlogsfilm Maudite soit la guerre. Bij het uitbreken van de oorlog keerde Machin terug naar Frankrijk, waar hij in het Franse leger diende en opnamen maakte van de strijd aan het westelijk front.
Over de restauratie

De twee films arriveerden in 2018 bij Eye Filmmuseum dankzij een schenking van een Nederlandse privéverzamelaar. De gift bestond uit een paar filmblikken en een Bing Kinematograph, een historische thuisprojector. De nitraatfilms werden in korte rollen gesneden, waarschijnlijk om in de speelgoedprojector te passen.

Beide films zijn in 2019 gedupliceerd op 35mm-afdrukken op Haghefilm Digitaal. L’histoire de Mina Claesssens blijft onvolledig; een paar verklarende titels zijn toegevoegd om de vertelling te voltooien.