Een bioscoopbezoek is goed voor lichaam en geest

Uit nieuw academisch onderzoek door University College London en bioscoopketen Vue blijkt dat een bioscoopbezoek voordelen kan hebben voor onze hersenfunctie, sociale connecties, productiviteit en creativiteit.

Amsterdam, woensdag 5 februari 2020 – Een paar uur naar een film kijken in de bioscoop kan je creatiever, productiever en meer verbonden maken. Uit onderzoek door University College London en Vue blijkt dat een bezoekje aan de bioscoop best goed voor ons kan zijn en ons kan helpen om even te ontsnappen aan de toenemende druk van het voortdurend online zijn. Waarbij je met een film thuis kijken makkelijk wordt afgeleid door een telefoon, tablet of social media, is in dit onderzoek juist de volle aandacht tijdens een bioscoopfilm de succesfactor.

Door middel van een academisch experiment, uitgevoerd door de Faculteit Experimentele Psychologie van de UCL, werd een groep vrijwilligers getest met biometrische sensoren om te zien wat er met onze geest en ons lichaam gebeurt tijdens een twee uur durende filmvertoning. Gedurende het onderzoek zijn er 51 participanten geobserveerd tijdens het kijken van een bioscoopfilm, waarbij de hartslag werd gemonitord. Deze resultaten zijn vergeleken met de hartslag van 26 participanten die deze tijd hebben gebruikt om een boek te lezen. Een hartslag in ruststand ligt tussen 60 en 100 slagen per minuut. Tijdens het onderzoek in de bioscoopzaal zagen de onderzoekers gedurende 45 minuten een merkbare verhoging van de hartslag. Dit waren hartslagen tussen 95 en 160 slagen per minuut, wat vergeleken kan worden met een lichte vorm van cardio.

Daarnaast werd tijdens het onderzoek opgemerkt dat de hartslag van de filmbezoekers steeds nauwer met elkaar overeenkwamen en dat het vaak tegelijkertijd klopte. Naast dat dit bijdraagt aan een hoge sociale verbinding en meer empathie voor de ander, vermindert het ook een gevoel van eenzaamheid en depressie. Al met al blijkt uit het onderzoek dat een bioscoopbezoek goed is voor lichaam en geest.

Tim Richards, CEO van Vue: “Tussen het jongleren met meerdere apparaten en het leven in een wereld waar we bijna nooit offline zijn, is het even uitschakelen nog nooit zo belangrijk geweest. Niet alleen is de bioscoop een van de beste plekken waar je echt kunt verdwalen, maar het onderzoek toont aan dat het eigenlijk best goed voor je is!

Daarom investeren we veel in de ultieme zit-, beeld- en geluidservaring en streven we er voortdurend naar om de bioscoopbezoekers de best mogelijke ‘big screen’ ervaring te bieden.”

Vanaf morgen is voorafgaand aan alle films bij Vue de manifestfilm ‘Get Lost’ te zien die in samenwerking met filmregisseur Jake Scott is gemaakt. De film, met een kleine rol voor Ridley Scott, laat zien hoe waardevol het is om jezelf te verliezen in een geweldig verhaal en dat af en toe offline zijn ons dagelijks leven verrijkt. Bekijk hier de film.

Over Vue Nederland
Het is de missie van Vue om de beste content te leveren in de beste omgeving met de beste technologie en continu te groeien en innoveren. Zo speelt Vue in op de veranderende bioscoopmarkt door de focus te leggen op de wensen van de bezoeker en de optimale filmbeleving centraal te stellen.

Vue heeft maar liefst 21 vestigingen in Nederland. In Alkmaar, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Apeldoorn, Arnhem, Den Bosch, Deventer, Doetinchem, Eindhoven, Gorinchem, Hilversum, Heerhugowaard, Hoogeveen, Hoogezand, Hoorn, Kerkrade, Nijmegen, Purmerend, Steenwijk en Vlaardingen.