Historisch heldenepos ‘Emperor’ op Film1

Historisch heldenepos ‘Emperor’ werpt licht op naderend einde slavernij

Première zaterdag 21 augustus om 20.30 uur op Film1

Amsterdam, juni 2021 – Een 19de-eeuwse vrijheidsstrijder en afstammeling van Afrikaanse koningen is de inspiratie voor een nieuw historisch avontuur vol actie. In de film Emperor, gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen, speelt Dayo Okeniyi (Terminator Genisys, Shades Of Blue) de vergeten held Shields ‘Emperor’ Green, die als slaaf gevangen werd gehouden, maar wist te ontsnappen. Shields zet zijn leven op het spel om zijn gezin te bevrijden en sluit zich aan bij de beroemde historische figuren John Brown (James Cromwell) en Frederick Douglass (Harry Lenix). Ze hebben allen hetzelfde doel voor ogen: afschaffing van de slavernij. Emperor is geregisseerd door Mark Amin (The Good Kill, Frida) en de productie is in handen van de bekende Hollywood-producer Reginald Hudlin (Django Unchained).

Slag om Harper’s Ferry
In 1859, vlak voor het uitbreken van de Amerikaanse Burgeroorlog, ontsnapt Green aan de ontberingen van het leven als gevangen plantagewerker in South Carolina. Tijdens zijn reis uit het diepe Zuiden moet hij een kat-en-muisspel met sadistische slavenhouders en premiejagers zien te overleven. Om zijn gezin te bevrijden vecht Shields zich een weg naar het noorden en bundelt hij zijn krachten met de legendarische blanke abolitionist John Brown. Samen nemen ze deel aan een gewaagde inval op Harper’s Ferry en veranderen ze de loop van de Amerikaanse geschiedenis.

Andere invalshoek
Amin, die eerder films produceerde als Frida en Eve’s Bayou, liet zich inspireren door het levensverhaal van Shields. Echter in tegenstelling tot conventionele biografieën over slavernij, heeft Amin personages en gebeurtenissen gedramatiseerd. Het slot is het grootste fictieve element in de film. In het echte leven werd Shields Green bij Harper’s Ferry gevangen genomen en geëxecuteerd door Amerikaanse troepen, maar in Emperor weet hij te ontsnappen. Hierover zegt Amin: “Het einde dat ik heb bedacht weerspiegelt de grotere symbolische betekenis van Shields in de Amerikaanse geschiedenis en doet meer recht aan zijn leven. Het belangrijkst voor mij is dat de film niet afdoet aan Shields’ moed. Van zoveel zwarte helden in de Amerikaanse geschiedenis is hun verhaal afgezwakt of verdraaid, omdat blanke historici selectief met deze verhalen omgaan. Shields stond aan de wieg van de burgeroorlog, veranderde de loop van de geschiedenis en was een symbool van hoop.”