Succesvolle eerste editie muziekdocumentaire festival IN-EDIT

De eerste Amsterdamse editie van het internationale muziekdocumentaire festival IN-EDIT (18-20 mei) heeft ruim 1.500 bezoekers voor het film- en concertprogramma getrokken. De voorpremière van Grace Jones: Bloodlight and Bami (bioscooprelease 9 augustus)  en de Europese première van George Michael: Freedom – the Director’s Cut waren uitverkocht. Ook voor Joseph I. The HR from Bad Brains Documentary en de Nederlandse productie Goin’ Rectal waren geen plekken in de zaal meer beschikbaar. De Nederlandse documentaire Same Music, Different People, over de internationale metalscene, kreeg tijdens het festival de IN-EDIT NL Audience Award, de publieksprijs voor beste Nederlandse documentaire. IN-EDIT NL vond plaats op het Westergasterrein in Amsterdam. Uri Altell, de oprichter van IN-EDIT Barcelona, het moederfestival achter IN-EDIT: “Amsterdam is de perfecte plek voor een festival zoals dit: goede muziekscene, de juiste mix tussen muziekliefhebbers en muziekindustrie, en veel interessante filmmakers.”

“We zijn er bijzonder blij mee dat het festival zoveel belangstellenden heeft getrokken”, zeggen IN-EDIT NL initiatiefnemers en organisatoren Carla Navarro en Anna Chvartchenko: “Ook het feit dat er een groot aantal industry professionals aanwezig waren, toont aan dat de Nederlandse muziekdocumentaire internationaal serieus wordt genomen.

Sophie Fiennes, regisseur van Grace Jones: Bloodlight and Bami, werd tijdens het festival voor het publiek van alle drie de zalen geïnterviewd door Leon Verdonschot en ook David Austin, maker van George Michael: Freedom – the Director’s Cut en tevens boezemvriend van George Michael deed na afloop van de screening een Q&A in de zaal. Fiennes was zeer te spreken over het festival: “Geweldig om te zien dat er zoveel enthousiasme is voor mijn film, en het is geweldig dat dit soort initiatieven worden genomen.”

Het semi-akoestische optreden van metalband Fjoergyn (DE) in de bioscoopzaal meteen na afloop van de screening van Same Music, Different People was echt een sensatie. Filmmaker Nick Roovers nam voor deze film de publieksprijs van het festival in ontvangst: “Te gek dat onze documentaire hier zo goed ontvangen werd. Dat geeft echt vertrouwen in de toekomst.” Het Nederlandse aanbod op het festival liet zien dat er veel kwalitatief hoogstaande muziekdocumentaires worden geproduceerd.”

Tijdens IN-EDIT NL vonden op zaterdagmiddag een aantal industry meetings plaats over hoe je als documentairemaker onafhankelijk kunt opereren. Er werden die middag ook een aantal vernieuwende concepten gepresenteerd, crossovers tussen muziek, gaming en andere vormen van creatieve industrie. Filmmaker David Kleijwegt was een van de panelleden. Hij was vrijdag 18 mei te gast in het Radio 1 programma De Nieuws BV en was al meerdere malen aanwezig tijdens IN-EDIT Barcelona. Hij zei in de studio: “Ik ben zeer verheugd dat de franchise ook Amsterdam heeft bereikt“.

Naast de filmvertoningen waren er na afloop van de films een aantal optredens van onder andere Sophie Janna (NL), Fjoergyn (DE), X Raiders (NL), The Muff (NL), Dick El Demasiado (NL) en New Berlin (VS).

De eerste editie van IN-EDIT NL bestond uit vijf documentaires van eigen bodem en negen internationale producties. Daarnaast muzikale optredens en een randprogramma voor professionals.

IN-EDIT is een internationaal muziekdocumentaire festival dat in 2003 in Barcelona werd gelanceerd. Sindsdien werden wereldwijd 42 edities georganiseerd met meer dan 100.000 bezoekers per jaar. IN-EDIT NL is een co-productie van Cassette Productions, organisator van evenementen die muziek en film combineren. Het festival werd mogelijk gemaakt met financiële bijdragen van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Prins Bernard Cultuurfonds. Het festival werd ondersteund door Bioscoop Het KetelhuisPacific ParcVPRO Dorst, EventixCineville en We Are Public.